وبلاگ علمی دنفر

ریاضیات و فیزیک ، جهانی جدا

وبلاگ علمی دنفر

ریاضیات و فیزیک ، جهانی جدا

وبلاگ علمی دنفر

وارد علـم شو ،
تا از مـا شوی !

کلمات کلیدی

۴۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰
آذر

شناسنامه

 

زادروز: 30 آوریل 1777 میلادی (11 اردیبهشت 1155 خورشیدی)

 

زادگاه: Deutschland, Braunschweig (برانشوایگ آلمان)

 

درگذشت: 23 فوریه ی 1855 میلادی ( 4 اسفند 1234 خورشیدی)

پیشه: ریاضی دان، دانشمند، نقشه کش

ملیت: آلمانی

  • hossein heydari
۳۰
آذر

تحقیقات گروهی از دانشمندان نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین، سپر گرانبهایی که از ما در برابر اشعه های کیهانی و بادهای خورشیدی محافظت می کند، تا ۱۰۰ سال دیگر وارونه خواهد شد. رویدادی که دانشمندان تا هزار سال دیگر انتظار وقوع آن را می‌کشیدند، سیر صعودی به خود گرفته است.

 

میدان مغناطیسی زمین از ما در برابر اشعه های کیهانی و طوفان های خورشیدی محافظت می کند. محققان می گویند که این میدان تا 100 سال دیگر دچار تغییرات عمده ای خواهد شد.

میدان مغناطیسی زمین از ما در برابر اشعه های کیهانی و طوفان های خورشیدی محافظت می کند. محققان می گویند که این میدان تا ۱۰۰ سال دیگر دچار تغییرات عمده ای خواهد شد.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

محققان دانشگاه MIT می‌گویند ماه تنها قمر زمین در گذشته‌ از هسته‌ای مغناطیسی برخوردار بوده‌ که برای یک میلیارد‌ سال عامل ایجاد میدان مغناطیسی قدرتمند‌تر از میدان مغناطیسی زمین بوده است. اما برای دانشمندان هنوز مشخص نیست انرژی این هسته از کجا تامین می‌شده‌ و عمر آن چگونه به پایان رسیده‌ است.

 

محققان معتقدند ماه در هسته مذاب خود دارای یک دینام بوده که برای 1 میلیارد سال میدان مغناطیسی قدرتمند‌تری ایجاد کرده است.

محققان معتقدند ماه در هسته مذاب خود دارای یک دینام بوده که برای ۱ میلیارد سال میدان مغناطیسی قدرتمند‌تری ایجاد کرده است.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

مایکل فارادی، فیزیکدان و دانشمند بزرگ انگلیسی برای کشف‌های درخشانش در استقرار الکترومغناطیس، اثر مغناطیس، نور، چرخش الکترومغناطیس و ... شناخته شده است.

 

 

زندگی نامه مایکل فارادی

  • hossein heydari
۳۰
آذر

michael-faradayبه گزارش دنفر، مایکل فارادی شیفته دستاوردهای عظیم و پرده برداشتن از رازهای خواص دو نیرو بود: الکتریسیته و مغناطیس. فارادی با تمام توانش هر آنچه را که در ارتباط با این مباحث بود می خواند و در کلاس های همفری دیوی در انستیتوی سلطنتی در لندن حاضر می شد. بسیاری از کارهای اولیه فارادی به عنوان یک دانشمند در دهه ۱۸۲۰ در حوزه ی علم فیزیک نبود، زمینه ای که نهایتا منجربه اختراعات وی گردید، شیمی بود. فارادی در سال ۱۸۲۱ نخستین موتور الکتریکی را ابداع کرد. وی در سال ۱۸۲۳ نخستین فردی بود که در زمان انجام آزمایش دیگری، کلر، را هرچند به طورتصادفی به مایع تبدیل کرده بود. او به سرعت نتیجه گرفت که چگونه شکل جدید کلر بدست آمده است و این رویه را که از فشار سرد کردن تشکیل شده بود، برای دیگر گازها بکاربرد. با استفاده از استعدادش به عنوان یک متخصص برجسته در آزمایش های شیمیایی خودش، در سال ۱۸۲۵ به کشف بنزن توفیق یافت.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

زمان زیادی نگذشته است که فیزیکدانان هدف نهایی علم فیزیک را توجیه جهان پیرامون خود نامیدند. از دیر باز کنجکاوی بشر با نگاه به آسمان تحریک می شد و این هدف در ذهن انسان ها شکل گرفت، گالیله و نیوتن آغازگر علم نوین به شمار می روند و تاریخ علم نوین بررسی طبیعت با استفاده از استدلال از آن زمان رقم خورد. منطقی است که برای دستیابی به این هدف، تمامی تئوری های کنونی باید در هم آمیخته شوند و یک تئوری واحد را نتیجه دهند. نظریه های کلاسیک مثل الکترومغناطیس ماکسول، گرانش نسبیت عام اینشتین فیزیک را دگرگون ساختند؛ با این حال اگر به جهان هستی ریز شویم و وارد دنیای کوانتوم شویم به مدل های متفاوت، عجیب و پیچیده تری نیازمند می شویم.

tumblr_ma6rb5smWd1rx06nvo1_1280

  • hossein heydari
۳۰
آذر

 

 

 

 

 

تصویری که امروزه اغلب فیزیکدانان در ذهن خود دارند این است که در زمانی معین، خورشید با تمام سیاراتش، آنچنان سرد خواهد شد که ادامه حیات در آنها غیر ممکن می شود. مگر اینکه یک جرم سماوی بزرگ با خورشید برخورد کرده و مجددا به آن حیات تازه بخشد. اگر مثل من عقیده داشته باشید که انسان در آینده دور موجودی بسیار کامل تر از آنچه امروز هست خواهد بود، این فکر که انسان و دیگر موجودات هوشمند، پس از چنان سیر پیشرفت آهسته و پیوسته ای، محکوم به فنا هستند، برای شما غیر قابل تحمل می شود.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که کامپیوترهای کوانتومی در آینده می‌توانند مسائل لاینحل ریاضی را با ارسال داده‌ها به زمان عقب حل کنند.

 

time-travel-could-solve-complex-mathematical-jpgبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، به گفته محققان، مدل کامپیوتر کوانتومی که در زمان سفر می‌کند، اطلاعاتی را تولید می‌کند که می‌توان آن را با فیزیک کوانتومی به منحنی زمانی بسته ارسال کرد. اینها، مسیرهایی از میان بافت فضا-‌زمان هستند که به خودشان برمی‌گردند. نسبیت عام اجازه می‌دهد چنین مسیرهایی در پیچیدگی فضا-زمان موسوم به کرم‌چاله‌ها وجود داشته باشند.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

 دو گروه مجزا از دانشندان در برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون موفق به شناسایی نشانه‌هایی از ذرات بنیادین جدیدی در طبیعت شده‌اند، ذراتی که احتمال داده می‌شود نسخه‌هایی سنگین‌تر ازبوزون هیگز باشند.

 

picبراساس گزارش ساینس‌الرت به نقل از همشهری، برخورد‌دهنده بزرگ هادرون پس از وقفه‌ای دو ساله، از ماه ژوئن فعالیت خود را در زمینه برخورد دادن ذرات به یکدیگر، از سر گرفت اما این‌بار سطح انرژی برخورد‌ها به ۱۳ تریلیارد الکترون ولت رسید، یعنی دو برابر سطح انرژی که از آن در کشف بوزون هیگز استفاده شد. از آن زمان به بعد ردیاب‌های دو آشکارساز‌ اطلس و CMS در جهش‌هایی را در سطح خاصی از انرژی، سطح ۷۵۰ گیگا الکترون ولتی، ثبت کردند.

  • hossein heydari
۳۰
آذر

 

....کسی که با تخیلات پریشان از ....

....مشکلات برای خود کوهی می سازد....

....و هر چیز را دشوار می داند....

....واژگون شدنش حتمی است ....

امضاء آدولف هیتلر :

  • hossein heydari