وبلاگ علمی دنفر

ریاضیات و فیزیک ، جهانی جدا

وبلاگ علمی دنفر

ریاضیات و فیزیک ، جهانی جدا

وبلاگ علمی دنفر

وارد علـم شو ،
تا از مـا شوی !

کلمات کلیدی

 دو گروه مجزا از دانشندان در برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون موفق به شناسایی نشانه‌هایی از ذرات بنیادین جدیدی در طبیعت شده‌اند، ذراتی که احتمال داده می‌شود نسخه‌هایی سنگین‌تر ازبوزون هیگز باشند.

 

picبراساس گزارش ساینس‌الرت به نقل از همشهری، برخورد‌دهنده بزرگ هادرون پس از وقفه‌ای دو ساله، از ماه ژوئن فعالیت خود را در زمینه برخورد دادن ذرات به یکدیگر، از سر گرفت اما این‌بار سطح انرژی برخورد‌ها به ۱۳ تریلیارد الکترون ولت رسید، یعنی دو برابر سطح انرژی که از آن در کشف بوزون هیگز استفاده شد. از آن زمان به بعد ردیاب‌های دو آشکارساز‌ اطلس و CMS در جهش‌هایی را در سطح خاصی از انرژی، سطح ۷۵۰ گیگا الکترون ولتی، ثبت کردند.

نشانه‌های ذرات جدید که در بقایای به جا مانده از برخورد دو پروتون به یکدیگر کشف شده‌اند، می‌توانند نشانی از وجود ذره‌ای کاملا جدید و شبیه به بوزون هیگز باشند که ۱۲ برابر سنگین‌تر هستند. به گفته محققان با درنظر گرفتن تمامی عوامل آماری،‌ احتمال اتفاقی بودن جهش مشاهده شده در داده‌‌های اطلس یک در ۹۴ است که شاید برای اعلام یک کشف جدید کافی نباشد، اما کشف جهشی مشابه در داده‌های CMS در نقطه و سطحی مشابه از انرژی باعث تردید شده‌است.

LHCاگرچه در داده‌‌های اطلس ۴۰ جفت پروتون بالاتری از عدد پیش‌بینی شده در مدل استاندارد فیزیک کشف شده‌است و در CMS تعداد این جفت‌ها به ۱۰ کاهش یافته‌است. از این رو با درنظر گرفتن این موضوع که این اطلاعات از میان ۴۰۰ تریلیون برخورد پروتونی به دست آمده‌اند،‌ می‌توان به این نتیجه رسید که ذرات جدید یا ذراتی بسیار نادرند که تحت شرایطی بسیار غیرعادی و دشوار خلق می‌شوند، یا اصلا وجود ندارند. برای تایید یا رد این یافته دانشمندان به گردآوری داده‌های بیشتر و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر نیاز دارند و انتظار می‌رود نتیجه این مطالعات تا ۶ ماه دیگر مشخص شود.

منبع :سایت علمی بیگ بنگ

  • hossein heydari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی